Denna sida beskriver hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

M Sverige ansvarar för denna webbplats och har som mål att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Denna webbplats uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Webbplatsens kända tillgänglighetsbrister beskrivs nedan.

Har du märkt brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att kontinuerligt förbättra webbplatsens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna webbsida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.

Du kan kontakta oss via mejl service@msverige.se

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet eller om du tycker att vi inte har hanterat din eventuella begäran om tillgängliggörande korrekt.

Närmare information om webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen är ännu inte till alla delar tillgänglig.


Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

De uppräknade bristerna åtgärdas före 20251231.

Inte helt tillgänglig

Den här webbplatsen är inte helt förenlig med lagen om tillgänglighet. De med funktionsnedsättning kan ha problem med att ta till sig innehållet.

Beräkna pris och teckna försäkringar på webbplatsen

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text.
    Det finns bilder och ikoner som inte är uppläsbara.

  • WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga steg för att beräkna pris samt teckna försäkring genom att endast använda ett tangentbord.
    Användaren kan inte navigera till samtliga delar i korrekt ordning genom att endast använda tangentbordet.

  • WCAG  2.2.1 Tidsgränser
    Användaren kan inte själv stänga av, ändra eller förlänga QR-kod för BankID.
  • WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering​​
    Användaren kan inte enkelt navigera fram eller tillbaka på ett konsekvent sett i samtliga vyer vid tecknandet av en försäkring.
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.
  • WCAG 3.2.6 Konsekvent hjälp.
    Användaren får inte konsekvent och korrekt hjälp för fält som ska fyllas vid en beräkning av en försäkring. Vid fel ifylld information får användaren inte konsekvent och korrekt vägledning.
  • WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering​​
    Användaren kan inte enkelt navigera fram eller tillbaka på ett konsekvent sett i samtliga vyer vid beräkning och tecknande av försäkring.
  • WCAG 3.3.1 Fel i formulärfält. 
    Vid ej korrekt angiven mejladress får användaren inte felmeddelande på ett logiskt sätt. 
    Om användaren missar att fylla i val för försäkringen så får användaren inte korrekt felmeddelande.

 

Ta del av information på Mina sidor för att se information om medlemskap

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text.
    Det finns bilder och ikoner som inte är uppläsbara.
  • WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga val på Mina sidor genom att endast använda ett tangentbord. 
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.
  • 2.4.7 Fokus ska vara synligt.
    Vid navigering i vyn Mina sidor så finns brister i att visa aktuellt fokusfält.

  • WCAG 3.2.6 Konsekvent hjälp.
    Användaren får inte konsekvent och korrekt hjälp för fält som ska fyllas för att lägga till familjemedlemmar. Vid fel ifylld information får användaren inte konsekvent och korrekt vägledning.
  • WCAG 3.3.1 Fel i formulärfält.
    Vid ej korrekt angiven mejladress får användaren inte felmeddelande på ett logiskt sätt.

Bli medlem och betala för medlemskapet

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text.
    Det finns bilder och ikoner som inte är uppläsbara.
  • WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga val på vid ansökan om medlemskap genom att endast använda ett tangentbord. 
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.
  • WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering​​
    Användaren kan inte enkelt navigera fram eller tillbaka på ett konsekvent sett i samtliga vyer vid ansökande av medlemskap.
  • WCAG 3.2.6 Konsekvent hjälp. Användaren får inte konsekvent och korrekt hjälp för fält som ska fyllas vid ansökan om medlemskap. Vid fel ifylld information får användaren inte konsekvent och korrekt vägledning.

Text på webbplatsen för dem med kognitiv nedsättning

  • Flera sidor har långa texter.

Text på webbplatsen för alla

  • Innehållet på webbplatsen innehåller flera svåra ord och termer. 
  • Det kan förekomma otydliga och inkonsekventa länktexter.
  • Vissa bilder och diagram kan sakna eller har otillräcklig alt-text och beskrivning.


Så åtgärdar M Sverige brister på webbplatsen

Vi arbetar löpande med tillgänglighet i vår digitala utveckling genom

  • mer formaliserade rutiner och arbetssätt
  • kravställning för WCAG
  • checklistor och stöd som underlättar för dagligt arbete och utvecklingsinitiativ
  • kompetenshöjande insatser och utbildningar.

Genom mer formaliserade rutiner och arbetssätt ökar vi vår kundcentrerade utveckling med fokus på användarupplevelse och tillgänglighet.

Målet är att webbplatsen ska ge en sammanhängande och tillgänglig upplevelse för alla våra besökare.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

De uppräknade bristerna åtgärdas före 2025-12-31.

 

Så testar vi tillgängligheten

Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en utvärdering om huruvida webbplatsen uppfyller kraven som nämns i lagen.

Detta utlåtande har upprättats 2025-06-27.

Utlåtandet uppdaterades senast 2025-06-27.