Det lanseras många nya elbilar men få av dem är så charmiga som Volkswagens moderna version av den ikoniska folkabussen. Vi kör tillbaka till framtiden med helt eldrivna ID. Buzz.

Att väcka liv i en ikonisk modell och ge den samma bottenplatta, MEB, som de andra eldrivna ID-modellerna, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron, är ett smart drag. Detta är den största modellen på denna bottenplatta. Namnet är ID. Buzz och den kommer i två varianter: en personbilsversion och en transportbilsversion, ID. Buzz Cargo.

Vi provkör den förstnämnda som har fått majoriteten av de roliga designdetaljerna som påminner om folkabussen. Cargo är mer sparsmakad och är tänkt som arbetshäst.

Jag, som är i mindre storlek, upplever ofta i minibussar att körställningen blir överdrivet upprätt och att man behöver sträcka på sig för att få till en bra sittställning. Ibland försvinner jag nästan i sätet för att de är så spatiösa. Den känslan har jag inte i ID.Buzz. Busskänslan är där, men jag sitter väldigt bekvämt. Sätet är välformat och inställningsmöjligheterna gör att jag kan sitta högt och bekvämt.

Bilen går tyst, fjädringen är mjuk och den långa hjulbasen gör att den går stadigt

Eldriften gör ID. Buzz pigg och kvickheten kryddar den coola bussupplevelsen. Däremot är den större och tyngre än ID.4, och därför något lugnare i accelerationen. Men det gör den inte tråkig för det, utan körupplevelsen är härlig. Bilen går tyst, fjädringen är mjuk och den långa hjulbasen tillsammans med den låga tyngdpunkten gör att den går stadigt. Dessutom hörs inget knarr eller gnissel som kan förekomma i den här typen av bilar. I högre hastigheter får man leva med en del vindbrus, men jag skulle inte säga att det drar ned på helhetsupplevelsen. Att körlägen som sport och komfort finns är däremot onödigt i en minibuss.

Den limegröna färgen följer med till bilens insida. Nästa år kommer ID. Buzz med plats för sju.
Den limegröna färgen följer med till bilens insida. Nästa år kommer ID. Buzz med plats för sju.

Tidigast om ett år går det att beställa ID. Buzz med sju säten. Det den i stället sticker ut med, förutom sin nostalgidesign, är snabbladdningseffekten på upp till 170 kW, vilket är betydligt mer än vad de andra ID-bilarna klarar: upp till 135 kW med senaste uppdateringen.

Laddar man på en station som är knuten till Volkswagens tjänster behövs ingen app eller kort

Några fler nyheter är också senaste mjukvaran 3.2, som innebär att mer information visas på instrumentskärmen, samt att funktionen Plug & Charge finns. Laddar man på en station som är knuten till Volkswagens tjänster behövs ingen app eller kort, utan laddningen startar automatiskt när sladden sätts i bilen.

ID. Buzz är en lång och hög bil men den är förvånansvärt lättmanövrerad. Svängradien är mycket bra tack vare att den är bakhjulsdriven. Man har också god sikt runt hela bilen, hög sittposition och stora fönsterytor med tvådelad A-stolpe. Lastutrymmet rymmer otroliga 1 121 liter där det också finns smarta detaljer.

Att köra en folkabuss på el känns trendigare än någonsin. Den är som en busig, frisk fläkt. Många vinkade glatt till oss under provkörningen.

Text & foto: Mia Litström

Volkswagen ID. Buzz

 +

Rymlig familjebil, trevlig att köra, charmig design. Bra snabbladdning. Bättre instrumentering än ID.4. Klimatneutralt byggd.


Låg dragvikt. Finns inte som 7-sitsig än.

Drivlina

Elmotor bak
204 hk, 310 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet
netto/brutto 77/82 kWh
Maximal laddeffekt
11 kW AC, 170 kW DC
Bakhjulsdrift

Kaross

Längd 4 712 mm
Bredd 1 985 mm
Höjd 1 951 mm
Tjänstevikt 2 482 kg
Bagagevolym 1 121 liter
Dragvikt 1 000 kg

Prestanda

0–100 km/h 10,2 sek
Toppfart 145 km/h
Förbrukning 21,7 kWh/100 km
Räckvidd 402–423 km WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 555 000 kronor (efter bonus)