C-segmentet av suvar blomstrar när allt fler modeller lanseras. Konkurrensen är hård. Renaults tidigare Kadjar var inget vidare, och nu slopas modellen. I stället försöker Renault på nytt med suven Austral. Och den imponerar betydligt mer på oss.

RENAULTS SUV-SATSNINGAR hittills har inte varit särskilt imponerande eller lyckosamma. Första generationen Captur var en charmlös historia, och Kadjar tilltalade aldrig oss i Motors testlag.

Men så kom andra generationen av Captur, och den var ett stort lyft. Trevlig att köra med en bra laddhybriddrivlina och i helhet en tilltalande förpackning. Nu provkör vi nya Austral, som delar mycket komponenter med nya Nissan Qashqai. Austral ser betydligt bulligare ut och har mer utstrålning än Renaults tidigare suv-modeller. De Renault-typiska C-formade led-ljusen både fram och bak ger en modern ljussignatur.

Ett snabbt och utmärkt fungerande infotainmentsystem

Vi hoppar in i bilen och möts av bilens bästa funktion: Googles operativsystem, samma system som Megane E-Tech har. Ett snabbt och utmärkt fungerande infotainmentsystem med en stor och tydlig pekskärm. Inredningen är också nästintill identisk med elektriska Megane. Förutom skärmen och den digitala instrumenteringen är även ratten densamma. Växelväljaren samt volymspaken till ljudanläggningen på rattstången känner vi också igen från Megane.

Stor pekskärm med Google-system och ett brett och justerbart stöd för högerhanden är uppskattat. Lägg märke till trikoloren i förarstolens söm, där Volvo har haft svenska flaggan i många år.
Stor pekskärm med Google-system och ett brett och justerbart stöd för högerhanden är uppskattat. Lägg märke till trikoloren i förarstolens söm, där Volvo har haft svenska flaggan i många år.

Det som skiljer Austral från Megane åt i inredningen är formgivningen av mittkonsolen. En beklädd platta som påminner om gasreglaget på ett passagerarflygplan är till för att avlasta högerhanden. Det är dessutom justerbart i längdled och sitter ihop med en laddplatta för mobilen. Den är inte särskilt dekorativ, men mycket bekväm och det är lätt att finna rätt position för den. Här finner vi även ett uttag av modell usb-C.

Jag drog i gång vindrutetorkaren i stället för att lägga i Drive-läget

Men precis som i Megane E-Tech finner vi en lätt förvirrande samling spakar på höger sida av rattstången. De är tre till antalet och det kan vara lätt att förväxla dem när man är ovan. Vid ett flertal gånger drog jag i gång vindrutetorkaren i stället för att lägga i Drive-läget med växelväljaren. Tidigare har jag fått berättat för mig från designavdelningen att reglaget för volym, som också är placerat på höger sida, kommer att flyttas för att ge mer utrymme, vilket ska göra det hela lite enklare. Men denna förändring har Renault inte hunnit med till den här lanseringen.

Austral erbjuds varken med tre sätesrader eller fyrhjulsdrift. Men du kan få fyrhjulsstyrning.
Austral erbjuds varken med tre sätesrader eller fyrhjulsdrift. Men du kan få fyrhjulsstyrning.

Austral erbjuds som mildhybrid och hybrid med olika effekter. Förvånande nog kommer ingen laddbar version. Hybriden med högst effekt ger 200 hk i systemeffekt från två elmotorer och en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor. Just 3-cylindriga motorer brukar ge från sig ett ganska rått ljud. Men på Austral har Renault lyckats ljudisolera motorn riktigt bra.

Det är tyst i kupén. Framför allt slipper man det ansträngda ljudet från bensinmotorn när den går på högre varvtal. Helheten av körningen är behaglig när man kör i lugn takt på landsvägar. Däremot saknas det fina samspelet mellan motorer och växellåda när man vill ha kvick gasrespons. Det blir en anmärkningsvärd betänketid innan det händer något efter det att man givit full gas. Systemets sega reaktion är frustrerande, speciellt vid omkörningar. Fjädringskomforten är okej.

Den lätta styrningen gör fyrhjulsstyrningen att parkeringsupplevelsen blir riktigt trevlig

Austral är hårdare satt än exempelvis Corolla Cross, men den upplevs ändå inte som jobbigt stötig. Styrningen är lättsam och klär en vardagsbil som förväntas vara okomplicerad och smidig. Utöver den lätta styrningen gör fyrhjulsstyrningen att parkeringsupplevelsen blir riktigt trevlig. Funktionen att även bakhjulen styr finns sedan tidigare till valda Renaultmodeller, men nyheten är att styrvinkeln har utökats, från 3,5 grader till 5 grader, vilket gör att vändradien nu är 10,1 meter i stället för 11,2 meter utan 4 Control, som systemet heter.

Baksätet är justerbart i längdled. Välj mellan mycket benplats eller mycket bagageutrymme.
Baksätet är justerbart i längdled. Välj mellan mycket benplats eller mycket bagageutrymme.

En dekorativ nyhet är Alpine-utrustningspaketet. Det är inget som tillför något för körupplevelsen, utan är endast för ögat. Det handlar om extra tuffa detaljer både exteriört och interiört som exempelvis speciallack, dekorativa sömmar i blått samt sydd logotyp på sätena. Austral är första Renault-modellen som finns att köpa med Alpine-paketet.

Det finns flera detaljer som talar för att Austral är en bra och kompetent suv i kompakt format. Baksätet är skjutbart, lastförmågan är bra med 430 liter i hybriden och 500 liter i mildhybriden. Hybriddrivlinan har låg förbrukning, fyrhjulsstyrningen gör bilen smidig och Google-systemet är verkligen hjärtat i bilen.

Austral finns inte med fyrhjulsdrift, och priserna är ännu inte klara

Dessutom finns en tydlig head-up-display. Man reser bekvämt, även om komforten inte är i toppklass. Det som kan bli bättre är samspelet mellan motor och växellåda för att ge snabbare kraftleverans. Austral finns inte med fyrhjulsdrift, vilket kommer att göra att en del köpare drar öronen åt sig. Priserna på Austral är inte klara när vi skriver det här, men lansering av modellen kommer att ske under året.

Text: Mia Litström Foto: Renault

RENAULT AUSTRAL E-TECH HYBRID

Plus

Mycket bra infotainmentsystem från Google. Finns med fyrhjulsstyrning, vilket är ovanligt i klassen. Låg förbrukning för sin vikt och storlek.

Minus

Seg respons i drivlinan vid kraftig acceleration. Finns inte som laddbar eller med fyrhjulsdrift.

Drivlina

R3 bensin
1 199 cm3
130 hk vid 4 500 r/min
205 Nm vid 1 750 r/min
2 elmotorer med totalt 68 hk
Systemeffekt 199 hk
Multimode-automatlåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 510 mm
Bredd 1 843 mm
Höjd 1 644 mm
Tjänstevikt
1 517 kg
Bagagevolym
430–1 455 liter
Dragvikt
750 kg

Prestanda

0–100 km/h 8,4 sek
Toppfart 175 km/h
Förbrukning
4,6 liter/100 km
CO2 104 g/km

Euro NCAP

5

Pris Ej klart