En frän liten elbil från Kina med all extrautrustning och ett attraktivt pris. Är Ora den nya storsäljaren i Sverige? Vi tror att den hårda konkurrensen gör köparna kräsna.

MATTAN RYCKTES undan precis innan Sverigelanseringen av den kinesiska elbilen Ora. Med ett privatleasingpris under 3 000 kronor i månaden hade man tänkt plocka märkbara marknadsandelar med sin tuffa elbil; en strategi som fick svenskar att köpa den kinesiska elbilen MG ZS EV en masse. Efterfrågan på billiga elbilar är stor. Men elbilsbonusens eliminerande slog undan fötterna på Ora. 70 000 kronor på tre års leasingkontrakt innebär ett par tusen mer i månadskostnad.

Konkurrensen är hård, och då räcker det inte med att vara medioker

Just priset är det starkaste argumentet för Ora. Visserligen har den en ganska tuff förpackning, och en hel del vettig utrustning. Säkerheten är också bevisat hög. Men efter ett par timmar med bilen ser vi inte några andra starka skäl till att välja en Ora än dessa. Den har inga egenskaper som sticker ut som extra bra. Konkurrensen är hård, och då räcker det inte med att vara medioker.

Fjädringskomforten är godkänd, mindre ojämnheter hanteras väl men större gupp rister om karossen. Styrkänslan är aningen diffus, inte särskilt engagerande. Samma sak gäller gasresponsen som kan ha en lätt fördröjning, vilket kan göra körningen aningen gungig. Bilen är pigg, som sig bör med en elbil, men en Fiat 500 Electric eller Mini Electric är överlägsen i körupplevelsen.

I Kina sitter det en kamera som filmar föraren, men i Europa är den utbytt mot en IR-sensor

Vippströmbrytarna, rutmönstret i klädseln och växelvredet är läckra detaljer där inspiration oblygt hämtats från engelska biltillverkare. I Kina sitter det en kamera som filmar föraren i Ora, men i europeiska versionen är denna utbytt mot en IR-sensor som varnar om man tar ögonen från vägen. Infotainmentsystemet har en ganska liten skärm. Menysystemet är inte jättepedagogiskt men man lär sig att hitta runt efter en stund.

Ora är en bil för vardagligt bruk, för de kortare resorna till och från jobb eller träning och fritidsaktiviteter. Bullernivån är för hög för att man ska njuta av längre resor. Både vägbuller och vindbrus är dåligt ljudisolerat. Detta skulle, till viss del, kunna räddas av en bra ljudanläggning. Men tyvärr är ljudet i högtalarna inget vidare och det finns ingen bättre anläggning att uppdatera till. Det är alltså inte för körupplevelsen man köper en Ora.

En bil som är helt okej i sina funktioner och har en egen design

Det handlar i stället om att få billigaste utsläppsfria mil för pengarna. En bil som är helt okej i sina funktioner och har en egen design. Och till skillnad från MG så ägs inte Great Wall Motor, som bygger Ora, av kinesiska staten. Om det är betydelsefullt för dig.

Text: Erik Trulsson Foto: Ora

Ora 300 Pro

Plus

Attraktivt privatleasingerbjudande. Mycket utrustning i standardutförandet. Hyfsad räckvidd.

Minus

Köregenskaperna kan inte mäta sig med konkurrenterna.
Hög bullernivå och dålig ljudanläggning. Inga återförsäljare eller serviceverkstäder utanför våra fyra största städer.

Drivlina

Elmotor fram 171 hk
250 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet 48 kWh
Maximal laddeffekt
11 kW AC/100 kW DC
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 235 mm
Bredd 1 825 mm
Höjd 1 603 mm
Vikt 1 615 kg
Bagagevolym
288–858 liter
Dragvikt 0 kg

Prestanda

0–100 km/h 8,3 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning
16,7 kWh/100 km
Räckvidd 310 km

Euro NCAP

5

Pris 414 900 kr