En billig 7-sitsig bil är perfekt för den som skjutsar barn till aktiviteter. Jogger är dessutom behaglig att köra. Men hur är det med säkerheten egentligen?

EN STJÄRNA I Euro NCAP:s krocktest är katastrof. Jogger baseras på Sandero, som har fått två stjärnor i Euro NCAP. Men det som petade bort en stjärna är att tredje sätesraden inte är utrustad med bältespåminnare, vilket är viktigt, speciellt med barn i bilen. Det som drar ner betyget i övrigt är att det bland annat saknas knäkrockkudde och mittmonterad krockkudde mellan förare och passagerare.

Euro NCAP skärper sina krav och det krävs mycket för att få bra betyg

Jogger har autobroms men den reagerar inte på oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare. Filassistans och aktiv motorhuv saknas också. Euro NCAP skärper hela tiden sina krav och i dag krävs det mycket för att få bra betyg.

Dacias filosofi är att bygga rekorderliga bilar till lågt pris. Det gör att vissa detaljer och utrustningar inte går att få till deras modeller, som exempelvis viss säkerhetsutrustning och automatlåda. Framöver kommer en hybridversion med automatlåda, men den blir naturligtvis dyrare.

Den spartanska inredningen har de lyckats piffa till

Det som är bra med nya Jogger är att sju personer får plats eftersom den går att utrusta med en tredje sätesrad. Släktskapet med Sandero är tydligt. Bilens front och inredning är likadan. En enkel pekskärm där man kan ansluta Apple Carplay via USB. Den spartanska inredningen har de lyckats piffa till med dekorativa tyginslag på instrumentbrädan.

Prestandasiffrorna är inget som imponerar, men i verkligheten är Jogger förvånansvärt trevlig att köra. Motorn låter inte särskilt ansträngd i högre hastigheter, bara vid kraftiga accelerationer. Utväxlingen är bra kalibrerad och varvtalet är lågt även i högre hastigheter. Växellådan är dock lite kärv att jobba med. Den totala körupplevelsen är behaglig. Styrningen är lätt och helheten lämpar sig bra för vardagskörning. Fjädringen är något hård vid vissa ojämnheter men det är ändå inget som stör.

Lastutrymmet kan öppnas upp till enorma 708 liter

Dacia är kända för att bygga tåliga bilar och Jogger trivs när vi kör den på grusvägar. Markfrigången är 20 cm. Den extra sätesraden fungerar hyfsat bra för vuxna upp till 180 cm. Lastutrymmet krymper avsevärt när tredje raden används (till 160 liter) men när sätena inte behövs kan de enkelt lyftas ut och hela lastutrymmet öppnas upp till enorma 708 liter. 

Jogger är en praktisk, rymlig och robust bil med smarta lösningar till lågt pris. Det som får oss att tveka är naturligtvis det usla krockbetyget.

Text och foto: Mia Litström

Dacia Jogger TCE 110 Comfort

Plus

En rejäl bil som tål tuffa tag och bjuder på en trevlig körupplevelse. Enkel pekskärm som är lätt att använda och som har Apple Carplay. Smarta takrails som går att använda som takräcken. Bra med utrymmen för sju personer. Mycket attraktivt pris.

Minus

Bottenbetyget i Euro NCAP är naturligtvis en stor plump i protokollet. Jogger har också en spartansk inredning och är inte så mysig att köra långt med.

Drivlina

R3, bensin, turbo
999 cm3
110 hk vid 5 500 varv/min
200 Nm vid 2 900–3 500 varv/min
6-växlad manuell växellåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 547 mm
Bredd 1 784 mm
Höjd 1 632 mm
Tjänstevikt 1 261 kg
Dragvikt 1 200 kg

Prestanda

0–100 km/h 11,2 sek
Toppfart 183 km/h
Förbrukning 5,7 l/100 km
CO2 130 g/km (WLTP)

Euro NCAP

1

Pris 194 400 kronor